Flyt til Danmark (indrejse)
Har du boet i udlandet i mere end seks måneder? Når du flytter til Næstved Kommune og skal bo her i mere end tre måneder, skal du melde indrejse til kommunen.
Som borger i Danmark har du ret til at blive bopælsregistreret i CPR (indrejst), hvis du skal være i Danmark i mere end 3 måneder og har et fast sted at bo.
Du skal have bopæl og ret til at opholde dig i Danmark, før du kan anmelde indrejse.
Danske statsborgere, (med dansk cpr.nummer) der flytter til Næstved Kommune fra udlandet, skal anmelde indrejse digitalt. Efter du har meldt indrejse digitalt, skal du bestille tid på Borgerservice for at færdiggøre din indrejse.
Hvilke dokumenter skal du medbringe
- Pas
- Eventuelt lejekontrakt
- Vielsesattest (hvis du er blevet viet i udlandet)
- Fødselsattest og oplysninger om forældremyndighed på børn
Indrejser du fra et andet nordisk land, skal du altid medbringe
- Dokumentation for personnummer i fraflytnings landet
Statsborgere fra EU/EØS, Schweiz samt øvrige lande, der flytter til Næstved Kommune fra udlandet, skal anmelde indrejse digitalt. Efter du har meldt indrejse digitalt, skal du bestille tid på Borgerservice for at færdiggøre din indrejse.
Du skal medbringe
- Pas eller nationalt ID
- Opholdstilladelse
- Eventuelt lejekontrakt.
- Vielsesattest (hvis du er blevet viet i udlandet).
- Fødselsattest og oplysninger om forældremyndighed på børn.
Har du tidligere boet/opholdt dig i Danmark og i den forbindelse fået:
- Personnummer (CPR-nummer)
- Administrativt CPR-nummer
- Kildeskattenummer
Statsborgere der genindrejser og flytter til Næstved Kommune fra udlandet, skal anmelde indrejse digitalt. Efter du har meldt indrejse digitalt, skal du bestille tid på Borgerservice for at færdiggøre din indrejse.
Du skal være opmærksom på at, inden du ansøger, skal du have søgt om opholdstilladelse på ny.
Hvilke dokumenter skal du medbringe?
- Pas eller nationalt ID
- Opholdstilladelse
- Eventuelt lejekontrakt.
- Vielsesattest (hvis du er blevet viet i udlandet).
- Fødselsattest og oplysninger om forældremyndighed på børn.
Næstved Kommune har indgået et samarbejde med Københavns Kommune for borgere, der skal indrejse fra udlandet til Danmark.
Det betyder, at når du skal indrejse fra udlandet og bo i Næstved Kommune, kan du rette personlig henvendelse til International House Copenhagen.
I International House Copenhagen kan du i én arbejdsgang få udstedt CPR-nummer, få registreret din adresse samt bestille et sundhedskort.
Inden du henvender dig i International House, skal du digitalt ansøge om et CPR-nummer. Dette kan du gøre i det øjeblik, du har modtaget din opholdstilladelse samt boligdokumentation.
Når din ansøgning om CPR-nummer er blevet behandlet, vil du modtage besked, og herefter skal du møde personligt op i International House.
Hvor finder du International House Copenhagen
International House Copenhagen har adresse i Gyldenløvesgade 11, 1600 København V.
Telefon 3366 1000
Sådan ansøger du om indrejse i Næstved Kommune
Når du møder op i Borgerservice, er det vigtigt at du har;
- Udfyldt ansøgningen digitalt.
- Bestilt en tid til Borgerservice.
- Medbragt nødvendig dokumentation.
Ring til os
Har du spørgsmål eller brug for hjælp? Hos kontaktcentret kan du få svar på spørgsmål eller hjælp til selvbetjening. Du kan også vælge at tale med vores talerobot KIRI, som tager telefonen hele døgnet.