Kontakt
Brug almindelig mail til generelle spørgsmål og digital post om personlige sager
Næstved Kommune opfordrer alle nuværende og tidligere medarbejdere, leverandører og samarbejdspartnere til at benytte whistleblowerordningen, hvis man oplever forhold i kommunen, som er ulovlige eller udtryk for alvorlige uregelmæssigheder. Det kan være dokumentfalsk, hacking, bedrageri eller anden overtrædelse af lovgivning.
Whistleblowerordningen skal sikre, at vi i kommunen har mulighed for at forebygge, stoppe og afværge grove fejl og ulovligheder. Samtidig skal ordningen beskytte den, som indgiver oplysninger mod mulige negative konsekvenser.
Nederst i dette dokument kan du se eksempler på, hvad man kan indberette til whistleblowerordningen.
Du skal indberette via whistleblowerportalen. Du kan vælge, om du vil være anonym eller ej.
For at sikre at din henvendelse bliver behandlet i fuld fortrolighed, kan du kun henvende dig gennem portalen. Bruge dit Nem-Id til at logge ind.
Uanset om du ønsker at være anonym eller træde frem med navn, skal du åbne en postboks inde i portalen. På den måde kan du følge sagen, sende flere oplysninger eller besvare potentielle spørgsmål.
Portalen er en webportal, hvor informationerne forbliver i et sikkert og lukket system. Det er kun kommunens borgerrådgiver, der kan tilgå portalen. Når vedkommende har ferie eller fravær er det en jurist fra Center for Politik og Udvikling, som sikrer den rette opfølgning. Brug af denne portal er en garanti for, at din identitet ikke røbes.
Vi anbefaler, at du ikke anvender en arbejdscomputer, når du foretager en indberetning.
Borgerrådgiveren modtager indberetningen og kontakter dig vi via den postboks, du har oprettet i portalen.
Hvis borgerrådgiveren vurderer, at din indberetning belyser forhold, som er udtryk for fejl, lovovertrædelser eller alvorlige uregelmæssigheder vil hun videregive oplysningerne til kommunaldirektøren, som derefter vurderer, om der skal sættes en undersøgelse i gang.
Borgerrådgiveren melder tilbage til dig senest to måneder efter din indberetning og fortæller overordnet, hvad indberetningen har givet anledning til. Tilbagemeldingen sker via postboksen i portalen.
Næstved Kommune har åbnet sin whistleblowerordning i november 2021.
De overordnede rammer for ordningen er fastlagt af Byrådet og giver mulighed for helt anonymt at videregive informationer om ulovligheder eller alvorlige uregelmæssigheder i Næstved Kommune.
Whistleblowerordningen er organisatorisk forankret hos kommunens borgerrådgiver, som er uafhængig af kommunens forvaltninger og politiske udvalg.
Rammerne for ordningen er gennemførelse af en EU Forordning om beskyttelse af whistleblowere og supplerende dansk lovgivning. Inden for de regelsæt har Næstved Byråd fastlagt de overordnede rammer.
Ud over den interne whistleblowerordning i Næstved Kommune er det muligt at foretage indberetning til den eksterne whistleblowerordning hos Datatilsynet. Alle opfordres til at foretage indberetning til kommunens interne whistleblowerordning, frem for den eksterne whistleblowerordning i tilfælde, hvor overtrædelsen kan imødegås effektivt internt. Det er dog valgfrit for whistlebloweren om man vil benytte den interne eller eksterne ordning.
Der findes ikke en udtømmende liste over, hvad man kan melde til whistleblower-ordningen. Men her følger en række eksempler, som er hentet fra Justitsministeriets ”Vejledning om whistleblowerordning på offentlige arbejdspladser”:
På portalen kan du indberette ulovlige forhold samt grove eller gentagne forsømmelser i Næstved Kommune.
Du må kun benytte portalen, hvis du er medarbejder, tidligere medarbejder, eller samarbejdspartner med en arbejdsmæssig tilknytning til kommunen. Du vælger selv, om du vil være anonym eller ikke-anonym.