Bestil pas
Du eller dit barn kan få lavet nyt pas i Borgerservice, hvis dit gamle pas er udløbet, du har mistet det, eller du skal have pas for første gang. Du skal ansøge og bestille tid hjemmefra med MitID.
Du ansøger om pas ved at udfylde den digitale ansøgning til pas og bestille tid til Borgerservice.
Hvis du ikke har MitID, eller hvis du af andre grunde ikke kan betjene dig selv digitalt, kan du i stedet bestille tid i Borgerservice, hvor vi vil hjælpe dig med ansøgningen.
Generelt om pas
Sådan ansøger du om pas - vejledning
- Tilgå den digitale løsning "Ansøg om pas til voksen" eller "Ansøg om pas til barn".
- Log på med MitID.
- Accepter betingelser.
- Udfyld punktet "dine oplysninger".
- Vælg om du selv medbringer foto eller der skal tages foto i Borgerservice. Vi tager foto på alle lokationer med undtagelse af Korskilde.
- Vælg lokation for din tidsbestilling. Du har mulighederne Næstved, Fensmark, Glumsø, Fuglebjerg og Korskilde.
- Find ledig tid og tryk "vælg tid"
- Indtast din mail og telefonnummer.
- Vælg om du vil betale nu eller i Borgerservice. (Hvis du vælger betal nu reserveres pengene på din konto, men trækkes først når du møder op til din aftalte tid.)
- Accepter handelsbetingelser og tryk "indsend".
- Du får nu vist en bekræftelse på din bestilling. Sørg for at læse den information der står oplyst. Bekræftelsen sendes også til din mail og din digitale postkasse.
Vigtig info, når du skal have et pas
- Foto kan tages i Borgerservice for 139 kr.
På følgende lokationer tager vi foto i Borgerservice; Næstved, Fensmark, Fuglebjerg og Glumsø.
Det er desværre ikke muligt, at få taget foto i Korskilde. -
HUSK dit gamle pas eller det er dobbelt op på pris
Husk dit gamle pas, også selvom det er udløbet. Hvis du aldrig har haft et pas, skal du tage andet legitimation med (dåbs-/personattest og sundhedskort, kørekort eller digitalt kørekort). -
Betaling
Du kan vælge at betale passet, når du laver ansøgningen eller du kan vente til du møder op til din aftalte tid i Borgerservice. Vær opmærksom på, at hvis du vælger at betale når du udfylder ansøgningen, så reserveres pengene på din konto. Beløbet bliver dog først trukket, når du møder op. -
Afhentning
Der går cirka 14 dage før dit pas er klar til afhentning. Når passet er klar, modtager du en sms. Heri står om du skal afhente dit pas i Borgerservice Næstved eller i vores pasboks samme sted.
Alle med MitID vil skulle hente deres pas i pasboksen indenfor 8 hverdage medmindre andet er aftalt.
* Vær opmærksom på at der kan forekomme gebyr, hvis passet skal afhentes hos en repræsentation i udlandet. Læs mere under punktet " Praktisk info".
Det skal du tage med i Borgerservice, når du kommer
- Dit seneste pas, også selvom det er udløbet. Kan du ikke fremvise passet, bliver prisen for dit nye pas fordoblet.
- Er passet væk, skal vi bede dig om at medbringe enten original dåbs-/fødsels-/personattest samt sundhedskort eller kørekort.
- Medbring selv pasfoto eller få taget foto i Borgerservice i Næstved, Fuglebjerg, Fensmark og Glumsø.
Det er desværre ikke muligt, at få taget foto i Korskilde.
Særlige tilfælde
- Du er ny dansk statsborger: Medbring statsborgerbevis.
- Du er dansk statsborger uden cpr-nummer: Medbring dokumentation for dit danske statsborgerskab.
- Du er dansk statsborger bosat i Sverige: Medbring et familie-/personbevis.
OBS: Vi udsteder kun pas til danske statsborgere. Hvis det drejer sig om udenlandske pas, skal der tages kontakt til Udlændingestyrelsen.
Pris
Et pas, inklusiv gebyr for fingeraftryk, koster;
0-11 år : 150 kr.
12-17 år: 181 kr.
18 år - Folkepensionsalder: 893 kr.
Fra folkepensionsalder: 381 kr.
Er du i tvivl om hvornår du bliver folkepensionist, kan du se din folkepensionsalder her.
Pris for foto kommer oveni. Prisen er 139 kr.
Pas på dit pas
Hvis du ikke har mulighed for at medbringe dit gamle pas fordi det enten er mistet, ødelagt eller stjålet, så fordobles prisen på det nye pas. Dette gælder også selvom det bortkomne eller beskadigede pas måtte være udløbet. (Vedtaget af Folketinget pr. 1 feb. 2021).
Gyldighed
- Pas til personer, der er fyldt 18 år, er gyldige i 10 år
- Pas til børn og unge mellem 2-18 år er gyldige i 5 år
- Pas til børn, der endnu ikke er fyldt 2 år, er gyldige i 2 år
Pasfoto
Du kan få taget pasfoto hos fotografen, eller få det taget i Borgerservice på vores lokationer i Næstved, Glumsø, Fuglebjerg og Fensmark.
Billedet koster 139 kr. hos os, og du får ingen fotos med herfra.
Hjemmelavede fotos på kraftigt fotopapir, kan også bruges, hvis de opfylder kravene.
Se politiets regler for pasfoto
Fingeraftryk
Der skal fingeraftryk i alle nye pas, undtagen i pas til børn under 12 år.
Pas til børn under 18 år
Det barn, som skal have et pas, skal altid møde op i Borgerservice.
Forældrene behøver ikke møde op, hvis de har indsendt en elektronisk samtykkeerklæring, eller hvis barnet har en underskrevet samtykkeerklæring med.
Hvis der er fælles forældremyndighed, skal erklæringen være underskrevet af begge forældre. Ellers kun af den, som har forældremyndigheden.
Samtykkeerklæring
Forældremyndighedsindehaver(re) skal give samtykke via samtykkeerklæringen her.
Sådan giver I samtykke
Sidder I sammen og udfylder ansøgningen og bestiller tid, kan I begge give samtykke der. Ellers vil den anden forælder bagefter få besked via digital post om at udfylde samtykkeerklæringen.
Hvis I ikke har MitID eller ikke vil udfylde samtykkeerklæringen digitalt, kan I printe den, udfylde den og medbringe den i Borgerservice, når I møder op til jeres aftalte tid.
- Barnets seneste pas, også selvom det er udløbet. Kan du ikke fremvise passet, bliver prisen for barnets nye pas fordoblet.
- Er passet væk eller har barnet ikke haft et pas tidligere, skal vi bede dig om at medbringe enten original dåbs-/fødsels-/personattest samt sundhedskort.
- Medbring selv foto af barnet eller få taget foto i Borgerservice. Det er dog ikke muligt, at få taget foto i Korskilde.
- Barnet skal med i Borgerservice uanset alder.
- Hvis I har fælles forældremyndighed, skal begge forældre underskrive en samtykkeerklæring. I kan enten tage samtykkeerklæringen med i Borgerservice eller underskrive den digitalt på forhånd.
Særlige tilfælde
- Hvis barnet har skiftet statsborgerskab
Hvis dit barn har skiftet fra et andet statsborgerskab til dansk og skal have lavet sit første danske pas, skal I medbringe barnets statsborgerretsbevis. - Hvis barnet ikke har et cpr-nummer
Hvis dit barn er dansk statsborger men ikke har et cpr-nummer, skal du medbringe dokumentation for dansk statsborgerskab samt en person eller fødsels-/dåbsattest. - Hvis barnet er dansk statsborger bosat i Sverige
Medbring et familie-/personbevis fra de svenske myndigheder. Beviset må højst være en måned gammelt.
Hvis det er barnets første danske pas, skal vi ringe til Rigspolitiet, når I kommer i Borgerservice. Bestil derfor en tid mandag-torsdag mellem klokken 10.00 og 13.30 eller fredag mellem klokken 10 og 12.30, så vi kan nå at kontakte dem i deres åbningstid.
- Hvis barnet er dansk statsborger bosat i et andet land end Danmark og Sverige
Medbring fødsels-/dåbsattest/navne-/personattest for barnet, hvor forælder/forældre fremgår. Hvis barnet har to forældre, og I er gift, skal I også medbringe en vielsesattest.
Vi skal ringe til Rigspolitiet, når I kommer i Borgerservice. Bestil derfor en tid mandag-torsdag mellem klokken 10.00 og 13.30 eller fredag mellem klokken 10 og 12.30, så vi kan nå at kontakte dem i deres åbningstid.
Medbring selv foto af barnet eller få taget foto i Borgerservice på vores lokationer i Næstved, Fensmark, Glumsø og Fuglebjerg.
Foto koster 139 kr.
Praktisk info
Der går ca. 3 uger, fra du har bestilt dit nye pas, til du kan afhente det i Borgerservice Næstved.
Når passet er klar til afhentning, modtager du en sms. Heri står om du skal afhente dit pas i Borgerservice eller i vores pasboks. Alle med MitID vil skulle hente deres pas i pasboksen indenfor 8 hverdage medmindre andet er aftalt.
- Afhentning i anden kommune: Du har mulighed for at få sendt dit pas til afhentning i anden kommune. Det er blot vigtigt, at du oplyser om dette, når du møder op til din tid i Borgerservice.
OBS: Der udsendes ikke SMS om afhentning af pas, når levering til anden kommune vælges. Det er derfor eget ansvar, at tage kontakt til den kommune, man ønsker passet afhentet i.
- Afhentning i udlandet på konsulat eller ambassade: Du har mulighed for at få sendt dit pas til afhentning på konsulat eller ambassade. Det er blot vigtigt, at du oplyser om dette, når du møder op til din tid i Borgerservice.
Der kan forekomme et gebyr ved udlevering af passet i udlandet. Den vejledende danske pris i 2024 er 285kr. Prisen kan variere alt efter det lands valutakurs, som man befinder sig i.
Hvornår kan der udstedes et midlertidigt (provisorisk) pas?
Hvis du ikke kan nå at få et nyt pas inden rejsen, kan der udstede et midlertidigt pas, hvis
- du har mistet dit pas,
- du har ikke et pas,
- dit pas er udløbet for mere end tre måneder siden.
Midlertidigt pas udstedes kun til den periode, I er på rejse - og gælder maksimalt et år.
Det koster det samme som et almindeligt pas, hvis I ikke samtidig bestiller et nyt almindeligt pas.
Du skal bestille tid på Borgerservice eller bibliotekerne Fensmark, Fuglebjerg eller Glumsø. Husk du skal have passet med eller legitimation (dåbs-/personattest og sundhedskort eller kørekort).
Det er ikke alle lande der accepterer et midlertidigt (provisorisk) pas. Du skal selv undersøge, om dit rejsemål accepterer det. Du kan spørge dit rejseselskab eller kontakte landets ambassade i Danmark.
Hvornår skal der udstedes et hastepas?
Du kan få et nyt pas med hastelevering, hvis rejsen er så tæt på, at du ikke kan nå at få et almindeligt pas (15 hverdage), og hvis det land du skal til, ikke accepterer et forlænget eller et midlertidigt (provisorisk) pas.
Et hastepas tager ca. 5 hverdage.
Du skal bestille tid på Borgerservice eller bibliotekerne Fensmark, Fuglebjerg eller Glumsø. Husk du skal have passet med eller legitimation (dåbs-/personattest og sundhedskort eller kørekort).
Hvis dit pas er blevet stjålet: Du skal anmelde det til politiet, inden du kan søge om at få et nyt pas i Borgerservice.
Hvis dit pas er blevet væk:
Når du søger om nyt pas, skal du underskrive en erklæring i Borgerservice. Du skal her forklare, hvordan passet er blevet væk.
Ring til os
Har du spørgsmål eller brug for hjælp? Hos kontaktcentret kan du få svar på spørgsmål eller hjælp til selvbetjening. Du kan også vælge at tale med vores talerobot KIRI, som tager telefonen hele døgnet.