Kontakt
Næstved Bibliotek og Borgerservice
Du kan søge om varmetillæg, når du er folkepensionist eller tilkendt førtidspension før 2003. Det gælder uanset, om du er lejer eller ejer.
I Borgerservice kan vi hjælpe dig med at søge varmetillæg, men det er Udbetaling Danmark der står for modtagelsen af ansøgningen og selve udbetalingen.
Hvis du har spørgsmål til dit varmetillæg eller selve ansøgningen, skal du kontakte Udbetaling Danmark. Du kan også læse mere på borger.dk
Varmetillæg er tilskud til dine varmeudgifter, dvs. udgifter til el, gas, olie og andre former for opvarmning.
Du kan kun få tilskud til selve varmeudgiften. Du kan derfor ikke få dækket udgifter til vedligeholdelse af varmekilden, fx udgifter til serviceaftaler, skorstensfejer eller reparation af et fyr.
Du kan søge om varmetillæg, hvis du er folkepensionist eller førtidspensionist efter gamle regler (tilkendt førtidspension før 1. januar 2003).
Vær opmærksom på, at der kun er én i husstanden, der kan få varmetillæg.
For at få varmetillæg skal du derudover have:
To pensionister, der bor i samme husstand, men ikke kan indgå ægteskab (fx søskende) kan dog begge få varmetillæg.
Udbetaling Danmark beregner, hvor meget du kan få i varmetillæg ud fra dine varmeudgifter de sidste tre år og størrelsen på din personlige tillægsprocent.
Du kan få dækket den del af dine varmeudgifter, der er højere end:
Du kan dog kun få dækket varmeudgifter op til 25.800 kr. om året (2024).
Er I mere end to voksne i husstanden, sættes maksimum op med 8.500 kr. (2024) pr. person over 18 år ud over jer to.
Du kan tidligst få varmetillæg fra den første i måneden efter, at Udbetaling Danmark har modtaget din ansøgning.
Hvis du får varmetillæg, bliver tillægget udbetalt den sidste hverdag i hver måned sammen med din pension.
Når du søger varmetillæg, skal Udbetaling Danmark bruge dokumentation for dine varmeudgifter.
Hvilken dokumentation, du skal vedlægge, afhænger af, hvad du opvarmer din bolig med:
Du skal vedlægge dokumentation for dine varmeudgifter for de seneste tre år, medmindre du har boet i boligen i kortere tid.
Du skal vedhæfte dokumentation for dine varmeudgifter, når du søger varmetillæg. Du skal derfor have følgende klar:
Vær opmærksom på, at Udbetaling Danmark først har modtaget dine oplysninger, når du får vist kvitteringssiden. Du vil også modtage kvitteringen i din digitale postkasse.
Har du brug for hjælp, er du altid velkommen til at møde op i Borgerservice alle hverdage fra 10.00-17.00. Her vil en medarbejder står klar til at hjælpe dig.
Ring til pension: 70 12 80 61
Har du spørgsmål eller brug for hjælp? Hos kontaktcentret kan du få svar på spørgsmål eller hjælp til selvbetjening. Du kan også vælge at tale med vores talerobot KIRI, som tager telefonen hele døgnet.