Fehmarn Belt Learning Region - Dannelsesregionen (2023-2026)
Fehmarn Belt Learning Region (Dannesesregionen) er et treårigt projekt.
Fehmarn Belt Learning Region (Dannesesregionen) er et treårigt projekt, der skaber samarbejder mellem 42 danske og tyske uddannelsesinstitutioner, virksomheder, kulturorganisationer og offentlige myndigheder med særligt fokus på Femern Bælt-regionen. Ledet af Næstved Kommune og med støtte fra EU's Fond for Regionaludvikling og Region Sjælland, sigter projektet mod at gøre unge klar til fremtidens grænseoverskridende arbejdsmarked gennem opkvalificering af uddannelser og fokus på interkulturelle kompetencer.
I perioden 2023-2026 vil erhvervsskoler styrkes, og de unge vil blive rustet med efterspurgte STEAM-kompetencer (Science, Technology, Engineering, Arts, Maths) og sproglige færdigheder. Projektet tilbyder også interkulturelle dannelsesforløb og netværk med lokale virksomheder og kulturaktører, der fremmer til innovation og initiativ blandt unge.
Målet er at opbygge en stærk, grænseoverskridende arbejdsstyrke, der kan mestre både faglige, kulturelle og sproglige relationer i en international erhvervskontekst. Gennem samarbejde skaber projektet nye karrieremuligheder for unge i regionen og fremmer en mere sammenhængende og bæredygtig dansk-tysk region.
Dannelsesregionen bidrager tilden regionale bæredygtige udvikling ved at udvikle en samarbejdskapacitet gennem ved at styrke grønne og kreative uddannelser, fremme unges engagement og bygge bro mellem danskere og tyskere. Gennem tæt samarbejde mellem uddannelsesinstitutioner, erhvervsliv og kulturelle organisationer tilbydes en række løsninger, der understøtter regionens udvikling og sammenhængskraft på tværs af grænsen.
Grønne og kreative uddannelser
Regionens uddannelser udvikles gennem lokale og regionale udviklingsinitiativer og i samarbejde med kulturelle organisationer, erhvervslivet, offentlige organisationer og borgere.
Mere initiativ blandt unge
Unge og unge voksne uddannes og trænes i kreative og kommunikative handlekompetencer og til at blive ambassadører, der tager initiativ til at skabe nye bånd mellem danskere og tyskere.
Forbedret dansk-tysk samarbejde
Faciliterings- og samarbejdsmetoder udvikles og forbedres på baggrund af videnskabelige undersøgelser af hindringer og barrierer i samarbejdet mellem projektpartnerne.
Dansk-tysk læringsplatform for alle
Opbygning af en digital platform, der gør læringselementer om det dansk-tyske samarbejde offentligt tilgængelige og bidrager til at få nye grænseoverskridende initiativer til at modtage finansiering.
Femern Bælt-dannelsesnetværk
Dannelsesregionens 43 projekt- og netværkspartnere inviterer til en tværfaglig, tværsektoriel netværksbegivenhed, der etablerer en ny og blivende dansk-tysk alliance, der arbejder for en inkluderende, sammenhængende, bæredygtig og interkulturel grænseregion.
Fehmarn Belt Learning Region – Dannelsesregionen - bidrager til den regionale bæredygtige udvikling ved at fremme uddannelsers og studiemiljøers attraktivitet i projektperioden og ved igangsættelsen af følgeprojekter.
Projektleder: Næstved Kommune, Center for Kultur og Borgerservice
Projektperiode: 1. september 2023 - 31. august 2026.
Antal projektpartnere: 42 uddannelsesinstitutioner, erhvervsaktører, kulturorganisationer og offentlige forvaltninger deltager i projektsamarbejderne.
Økonomi: Projektet har et samlet budget på 24,5 mio. kr. Tilskuddet fra EU's Interreg 6A Deutschland-Danmark-programmet er på 16 mio. kr. Regions Sjællands Regionale Udviklingsmidler bidrager med 1,35 mio. kr. til Næstved Kommunes rolle som projektledere. De økonomiske partnere bag projektet finansierer selv ca. 7,15 mio. kr.
Interregs prioritet 3: Dannelsesregionen modtager midler fra Interreg Deutschland-Danmarks prioritet 3-pulje "En attraktiv region". Pulje har som overordnet målsætning at udvikle bedre forudsætninger for en god livskvalitet bl.a. ved at styrke programregionens attraktivitet til gavn for borgere og besøgende, med tanke på fremme af den sociale og økonomiske udvikling, med særlig fokus på uddannelse, samt kultur og turisme.
I 2029 vil Region Sjælland med Femern Bælt-tunnelen blive landfast med Tyskland. Det er afgørende, at fremtidens arbejdsstyrke i Femern-området kan agere kulturelt, sprogligt og fagligt på tværs af grænsen. Ved at styrke kvaliteten og relevansen af uddannelserne i Femern-regionen og skabe autentiske forbindelser mellem unge, vil vi give dem mod, vilje og de nødvendige interkulturelle kompetencer til at agere i et grænseoverskridende arbejdsmarked. Det vil skabe bedre muligheder og fremtidsudsigter for unge i grænseområdet.
Femern-regionen er udfordret på demografi og ulighed i adgang til uddannelse, jobs og kultur sammenlignet med landsgennemsnittet, og virksomheder har svært ved at tiltrække kvalificeret arbejdskraft. Det hænger sammen med borgernes lave indkomst, sundhedsudfordringer og dårlig infrastruktur. Vores uddannelsesinstitutioner konkurrerer desuden med dem i København, Hamborg og Berlin. Derfor skal vi gøre vores uddannelser til et attraktivt alternativ, der er i tråd med Region Sjællands Udviklingsstrategi 2020-2024 om at skabe en kompetent, sammenhængende, bæredygtig og attraktiv region. Ligeledes støtter Schleswig-Holsteins Koalitionsaftale 2022-2027 udviklingspotentialet i Femern og bedre samarbejde mellem SH og DK for at gøre livet på tværs af grænsen lettere for skoler, studerende, arbejdspladser og borgere.
Projektet understøtter ligeledes EU’s Østersøstrategi. Der er stort potentiale i Femern-området for bedre grænseoverskridende samhørighed, mentalitet og samarbejde på tværs af uddannelse, arbejdsmarked og kultur. Vi vil støtte indsatsområder som ‘Uddannelse’ og ‘Innovation’ ved at øge adgangen til kvalitetsuddannelse og træning for unge, voksne og undervisere samt skabe et bedre integreret offentlig sektor og et globalt konkurrencedygtigt arbejdsmarked i vores landområder. Med bedre samarbejde kan vi også sikre, at SMV’er har lettere ved at tiltrække kvalificeret arbejdskraft og derved vokse bæredygtigt og konkurrere med andre europæiske regioner.
Indsatsområder som ‘Kultur’ og ‘Innovation’ støttes også ved at fremme innovation, kreativitet og entreprenørskab i samfundet. Både i Danmark og Tyskland mangler der borgere med STEM-kompetencer (Science, Technology, Engineering, Mathematics). Med STEAM-konceptet, der også omfatter kunst, kultur og samfundsfag, kan STEM-fag gøres mere attraktive og tilgængelige. Den Europæiske Kommissions initiativ New European Bauhaus vil forbinde kunst, kultur og uddannelse med videnskab og teknologi. Dette er nødvendigt for fremtidens grønne jobs, generelle livskompetencer og en bæredygtig fremtid. Virksomhederne efterspørger også interkulturelle kommunikationskompetencer og specialviden i dansk-tyske forretningskontekster. Der er brug for meningsfulde kulturelle samarbejder mellem unge, som kender deres nabolands sprog og kultur, og kan skabe en grænseregional Femern-identitet, der udvider deres muligheder. Når virksomhederne fokuserer på grøn omstilling og samarbejder med lokale uddannelser, kan de lettere tiltrække fremtidens arbejdsstyrke.
Næstved og Lübeck har potentiale som dansk-tyske uddannelses- og kulturfyrtårne. Næstved er et af Region Sjællands uddannelsescentre og har drevet kultKIT-paraplyprojektet med et stort dansk-tysk netværk. Lübeck er den første større by fra Femern og har stor strategisk betydning for videreudvikling af dansk-tysk samarbejder. Projektet ‘Mod Femern Bælt Uddannelsesregion’ lagde op til et varigt dannelsesnetværk på tværs af Femern Bælt. Der eksisterer dog endnu ikke en stærk og samlet dansk-tysk uddannelses- og kulturindsats mellem Schleswig-Holstein og Region Sjælland, som kan styrke forbindelserne til kulturinstitutioner og erhvervslivet. Vi kan bedst indfri tunnelens potentiale ved at tænke strategisk og projektdrevet sammen, før tunnelen står klar.
Danske projektpartnere
- Næstved Kommune (projektleder)
- Zealand Erhvervsakademi
- Region Sjælland, Afdelingen for Regional Udvikling
- Roskilde Universitet, Institut for Samfundsvidenskab og Erhverv
- Knowledge Hub Zealand
- VUC Storstrøm
Tyske projekpartnere
- Hansestadt Lübeck, Bereich Schule und Sport (Lübeck Kommune, forvaltningsområdet for Skole og Idræt
- Technikzentrum Lübeck (Teknologi- og uddannelsesinstitution)
- Universität zu Lübeck, Institut für Mathematik (Lübeck Universitet, Institut for Matematik)
- Dansk Centralbibliotek for Sydslesvig (biblioteket for det danske mindretal i Sydslesvig)
- Europa-Universität Flensburg, Institut für Mathematik (Europæisk Universitet i Flensborg, Institut for Matematik
Netværkspartnere i Dannelsesregions-projektet
Regionskontor - Region Sønderjylland-Schleswig, Syddansk Universitet (SDU) - The Mads Clausen Institute Innovation across borders, Business Hub Zealand (Erhvervshus Sjælland), Landeszentrum für E-Sport und Digitalisierung Schleswig-Holstein (LEZ SH), Christian-Albrechts-Universität zu Kiel – Wirtschafts- und Sozialwissenschaftliche Fakultät, Det Nationale Center for Fremmedsprog, Emil-Possehl-Schule, Friedrich-List-Schule, Handwerkskammer Lübeck, Designskolen Kolding, Kobberbakkeskolen afd. Rønnebæk, Hanse-Schule für Wirtschaft und Verwaltung, IPN Leibniz Institute for Science and Mathematics, DGI Storstrøm, Museum Lolland-Falster, Lolland International School, CELF – Center for Erhvervsrettede uddannelser Lolland Falster, EUC Sjælland, Wirtschaftsförderung Lübeck GmbH, Museum Sydøstdanmark, Køge Gymnasium & HF, Guldborgsund Kommune, Aarhus Universitet – Institut for Kommunikation og Kultur, Næstved Erhverv A/S, Rønnebæksholm, Universität des Saarlandes, Kreisfachberater für Kulturelle Bildung an Schulen in Ostholstein, Embassy of the Federal Republic of Germany, Copenhagen ZBC, Næstved Gymnasium og HF, Carl-Jacob-Burchardt-Gymnasium.
Kontaktperson for projektet
Center for Kultur- og Borgerservice
Jeppe Cecil Pers
E-mail: jceper@naestved.dk
Tlf: 5588 3024
Mobil: 2346 6032