Sagsbehandlingsfrister
På social- og beskæftigelsesområdet i Næstved Kommune er der lavet en samlet oversigt over sagsbehandlingsfrister. Du kan finde oversigten herunder og læse mere om vores sagsbehandlingsfrister.

Næstved Byråd har fastsat frister for, hvor lang tid der må gå fra modtagelse af en ansøgning, til en afgørelse skal være truffet.
De fastsatte frister er den forventede, maksimale tid, kommunen skal bruge på at træffe en afgørelse, fra en borger ansøger om hjælp, til alle nødvendige oplysninger og dokumenter i sagen foreligger og borgeren får en meddelelse om resultatet (afgørelse).
Hvis fristen ikke kan overholdes
Næstved Kommune stræber altid efter at behandle sager så hurtigt som muligt. Der er sager, som af forskellige grunde tager længere tid og derfor ikke kan færdigbehandles inden for den fastsatte frist. Det kan være på grund af manglende dokumentation, afbud til møder, langvarige, lægelige undersøgelser eller andre relevante papirer, der afventes fra borger eller andre myndigheder.
I de tilfælde, hvor det ikke er muligt at overholde den forventede, fastsatte frist, får ansøger skriftligt besked om begrundelsen, og hvornår der kan forventes en afgørelse i den pågældende sag.
Hverdage skal forstås som arbejdsdage (mandag til fredag). Kalenderdage dækker over syv dage pr. uge.
Aktindsigt efter forvaltningsloven og offentlighedsloven
Lov: Forvaltningsloven
Frist: 7 arbejdsdage efter modtagelsen.
Kvitteringsbrev: Kun hvis afgørelsen ikke træffes indenfor fristen.
Læs mere om forvaltningsloven
Lov: Offentlighedsloven.
Frist: 7 arbejdsdage efter modtagelsen.
Kvitteringsbrev: Kun hvis afgørelsen ikke træffes indenfor fristen.
Læs mere om offentlighedsloven
Retssikkerhedslovens §3
§ 3. Kommunen skal behandle spørgsmål om hjælp så hurtigt som muligt med henblik på at afgøre, om der er ret til hjælp og i så fald hvilken. Stk. 2. Kommunen fastsætter en frist for, hvor lang tid der må gå, inden der skal være truffet en afgørelse. Hvis denne frist ikke kan overholdes, skal ansøgeren skriftligt have besked om, hvornår ansøgeren kan forvente en afgørelse.

Ring til os
Har du spørgsmål eller brug for hjælp? Hos kontaktcentret kan du få svar på spørgsmål eller hjælp til selvbetjening. Du kan også vælge at tale med vores talerobot KIRI, som tager telefonen hele døgnet.