Grundlisteudvalget
Hver kommune nedsætter et Grundlisteudvalg, der på baggrund af kommunens indbyggertal og -sammensætning udtager et antal personer til grundlisten. Du kan som borger søge om at blive optaget på grundlisten, og dermed stå til rådighed, når der er brug for nævninge og domsmænd i retssager.
Ansøg om udpegning som nævning eller domsmand
Byrettens og landsrettens nævninge- og domsmandslister dannes ved lodtrækning blandt de personer, der er optaget på grundlisterne indenfor retskredsen.
Udpegning for perioden 2024-2027 er nu afsluttet
Tak til alle som har sendt en ansøgning.
Næstved Kommune har fået 1.027 ansøgninger. Grundlisteudvalget har indstillet 300 ansøgere som er indsendt til Østre Landsret. Omkring halvdelen af personerne på grundlisten ender med at blive lægdommere. Landsrettens præsident danner ved lodtrækning, blandt de indstillede personer, grundlisten til landsretten og byretten. De personer, der bliver udtaget til at være lægdommere, får direkte besked af landsrettens præsident. Personer opført på grundlisterne, som ikke udtrækkes til nævninge- og domsmandslisten, får ikke besked herom.
Næste udpegning til grundlisten
Der vil blive mulighed for at søge om at blive optaget på grundlisten igen fra januar 2027 for perioden 1. januar 2028 - 31. december 2031.
Det følger af retsplejelovens §§ 68-70 hvem, der kan blive nævninge og domsmænd. Det betyder, at personer, der skal udtages på grundlisten i Næstved:
- skal være danske statsborgere
- skal have valgret til Folketinget
- skal være mindst 18 år senest den 1. januar 2028, og må ikke fylde 80 år inden den 31. december 2031
- skal have tilstrækkeligt kendskab til det danske sprog
- skal bo i Næstved Kommune
- skal være uberygtede
- ikke må være ministre, ansatte i ministeriers departementer eller ansatte i chefstillinger i de under departementerne hørende myndigheder
- ikke må være ansat ved domstolene og i politiet, anklagemyndigheden, kriminalforsorgen og andre myndigheder på Justitsministeriets område
- ikke må være advokater og advokatfuldmægtige
- ikke må være præster i folkekirken eller andre trossamfund
Hvordan søger jeg?
Ansøgning for udpegning til grundlisten for perioden fra 1. januar 2024 til 31. december 2027 er nu afsluttet.
Der vil blive mulighed for at søge om at blive optaget på grundlisten igen fra januar 2027 med virkning for perioden 1. januar 2028 - 31. december 2031.
Der vil blive annonceret efter interesserede via kommunens hjemmeside, Facebook og bibliotek.
Derudover vil der blive søgt interesserede via kommunens foreninger, råd og nævn samt lokalråd.
---
Østre Landsret udarbejder nævninge- og domsmandslister på baggrund af kommunens grundliste. Dette sker ved lodtrækning blandt de personer, der er på grundlisterne.
Bliver du godkendt af Østre Landsret, vil du få direkte besked fra retten.
Næstved Kommune får ikke at vide, hvilke personer, der kommer i betragtning.
- Carsten Rasmussen (A)
- Tommy Lindegaard (Ø)
- Linda Frederiksen (A)
- Kristian Skov-Andersen (V)
- Anette Brix (C)
Behandling af din data
Grundlisteudvalget skal oplyse om, at hvis du indsender en ansøgning om optagelse på grundlisten, vil Grundlisteudvalget behandle de oplysninger, du afgiver i ansøgningen, samt kontrollere disse ved opslag i CPR-registret.
Kommunen registrerer de modtagne oplysninger og videregiver oplysningerne til landsretten. Kommunen sletter oplysningerne, når opbevaringspligten udløber og et eventuelt arkiveringskrav er opfyldt.
Arkiverede oplysninger
Når oplysningerne er arkiveret eller slettet, har kommunen ikke længere adgang til dem. Kommunen er ansvarlig for de indberettede data, og landsretten er ansvarlig for de øvrige forhold omkring Nævninge- domsmandslisten. Hvis du ønsker indsigt med oplysningerne i Nævninge- domsmandslisten, skal du rette henvendelse til Østre Landsret.
Klagemuligheder
Du har ret til at klage til Datatilsynet over Kommunens behandling af dine personlige oplysninger.