En havn med en fortid
Næstved Havn har en lang fortid og har haft stor betydning for hele byen. Dyk ned i både tekst og billeder om havnen her.
Næstved Havn ligger i forlængelse af Susåen, som er Danmarks 5. største vandløb og Sjællands længste å.
Indsejlingen til Næstved Havn sker via Karrebæk Fjord og den 4 km lange kanal.
Den udspringer ved Tingerup Lukke ved Rønnede og har historisk stor betydning for Næstved og Næstved havns udvikling.
Ved udmundingen til havet ligger Karrebæksminde og Enø.
Havnens betydning fra middelalderen
Næstveds beliggenhed ved Susåens udløb i Smålandsfarvandet gjorde i middelalderen byen til et knudepunkt for handlen med de tyske hansestæder og resten af Sjælland. Fra ca. år 1140 var Næstved en af de tidligste købstæder i Danmark og dermed en af de mest betydelige handelsbyer på Sjælland.
Ad den lange bugtede Suså blev godset transporteret op fra Karrebæksminde til Næstved by.
Helt ny havn i 1930’erne
I midten af 1930’erne blev der truffet beslutning om anlæggelse af en helt ny havn. Derfor blev der anlagt en flere kilometer lang kanal mellem Karrebæk Fjord og Næstved by. Havnen og kanalen blev indviet i 1938. Dette for datiden meget store anlægsprojekt var kun muligt at realisere, fordi De forenede Papirfabrikker samtidig byggede deres nye store fabriksanlæg på den nye havn, som de således medfinansierede gennem havne- og kanalafgifter.
Det store jordarbejde ved udgravning af kanalen ind til Susåen medførte permanente og store landskabsændringer ved Stenbæksholm og Ydernæs.
Danmarks største papirfabrik får til huse på havnen
I løbet af det 19. og 20. århundrede vinder industrien frem. I Næstved opstår ved siden af Holmegård Glasværk (1825) og Kählers Keramik (1839) også papirfabrikken Maglemølle, der blev anlagt i 1875. I 1889 blev papirfabrikken en del af De forenede Papirfabrikker, som gjorde Maglemølle til koncernens og Danmarks største papirfabrik.
I 1990’erne begyndte papirfabrikken at lukke produktionen ned, adgangen til havnen blev besværliggjort af en vejbro, og betingelserne for at drive en erhvervshavn blev sværere.
Sammenhæng mellem havn og bymidte
Tankerne om, at man kunne bruge havnearealerne på en anden måde begyndte med årene at spire.
Arbejdet med mulighederne for havnearealerne er blevet undersøgt flere gange. Eksempelvis i 2019 hvor en overordnet helhedsplan pegede på, hvordan man skaber sammenhæng mellem havn og bymidte.
Næstved Kommunes Byråd har den 30. maj 2023 godkendt en aftale om havnens fremtid. Af aftalen fremgår det, at ”Planlægning af byudviklingen og erhvervsudvikling af havneområdet fra byen og ud mod svingbroen igangsættes primo 2024 og forankres i §17, stk. 4-udvalget om havn og by”.